Aktuel og kommende udstilling

21. november - 8. december

Jens Frederik Rasmussen, Herning

- Malerier

Efterfølgende kommer der en stille periode, hvor det var arbejde og familien, der var i højsæde.

Dog var der i en periode først i 1980, hvor motorcykler og biler skulle dekoreres. Her blev evnerne brugt på at udsmykke motorcykler, personbiler og lastbiler.

slutningen af 1990’erne øges interessen for maleriet igen. Efter en del rejser til Frankrig (Paris med flere korte og længer ophold). Italien blev også godt besøgt.

I dag hentes inspirationen i hverdagen og den danske natur. Malerierne bliver til i Blåhøj og i sommerboligen i Vejlerne. I de nyrere malerier fra kunstnerens hånd ses det, at inspirationen fra starten stadig kan spores i Jens Frederiks billeder.

Jens Frederik laver i dag, som også de gamle kunstner gjorde, bestillingsarbejder. Det vil sige maling af billeder, hvor inspirationen kommer fra samtaler med en person omkring farver, placering og størrelse, men det er Jens Frederik, der alene er bestemmende, når det gælder motivet og det endelige farvevalg! Der kan også være tale om portrætmaling. Portrættet bliver til med baggrund i digitale fotos og samtaler med personen.

Som et nyt tiltag er Jens Fredrik også begyndt at arbejde med skulpturer.

Efter endt uddannelse påbegyndte erhvervslivets rejse. Fra Bjerringbro via jyske byer ender rejsens første skridt i Ebeltoft. Her etablerer Jens Frederik selv kunstgalleri 1964, hvor han selv udstillede sammen med kendte jyske kunstnere.

I starten af 1970 gik turen fra det jyske til København, hvor museer og kunstudstillinger blev flittigt besøgt, som en ny inspirationskilde. Det blev også til en uddannelse på Akademiet for moderne kunst, for at lære det grundlæggende omkring tegning og farver. Resten er autodidakt!

Jens Frederik er født 1941 og opvokset i Bjerringbro.

Han blev udlært som maler hos den lokale malermester. Det er under uddannelsen som maler at lysten til at udtrykke sig via maleriet kommer. Her er det specielt billedhuggeren Hans Jørgen Nicolaisen, der er arbejdskollaga, som bliver inspiratoren og drivkraften, ikke bare der men også fremadrettet. Kontakten varede mange år frem. Inspirationen kom ikke kun fra Hans Jørgen Nicolaisen.

I samme periode dukker Jørgen Jakobsen op, også kendt som den ”Røde maler”. Hans, på det tidspunkt, meget kraftige farvevalg var noget særligt og fra en anden lokal kunstner Asker Jorn, det har Jens Frederik følt sig inspirer af, og taget med sig over i sine værker.

-------------------------------------------------------------------------------------------

21. november - 8. december

Sten Kristensen, Vemb

- Dekupørsav

Mit navn er Sten Kristensen.

Jeg kan godt lide at skabe ting af træ.
Jeg startede med at arbejde med løvsav, for så at gå over til en dekupørsav.
Jeg har arbejdet med dette i ca. 35 år og de sidste 22 år med dekupørsaven. – Jeg er autodidakt.

Jeg udstiller og deltager i forskellige kunst- og husflidsudstillinger / messer i haller, på Herregårde og kirke, samt Nissum Fjord dagen på min hjemadresse.
Jeg har et værksted, men ikke butik. Men jeg modtager gerne besøg i åbningstiden torsdage 14-17 eller efter aftale.
Større forsamlinger er også velkomne. Dette skal blot aftales, og så laver jeg en udstilling på min hjemadresse.

Der er fernisering på udstillingen torsdag d. 21. november kl. 19.

Der er Åben Udstilling de følgende 3 weekender: lørdage – søndage kl. 14-17 frem til den 8. december.

Kunstforeningen Trehøje

Burgårdsvej 8, 7480, Vildbjerg        kontakt@kunstforeningen-trehoje.dk